Tammikuussa 2018 Suomessa oli 2 462 000 työllistettyä. Tämä on 71 000 enemmän kuin vuotta aiemmin. Talouden käännös kasvuun johtaa työvoiman liikkuvuuteen työmarkkinoilla. Yrittäjän arkea on kaikkina aikoina varmistaa riittävä työvoima, niin laadullisesti kuin määrällisesti. Onko teillä työvoiman turvaava suunnitelma?
Tässä muutamia asioita, joita kannattaa miettiä, kun pyrit turvaamaan työntekijöiden riittävyyden. Monet niistä ovat itsestäänselvyyksiä ja silti ne unohdetaan. Muista aina, että useimmiten henkilöstöongelmat ovat sinun luomiasi. Älä anna sen pienen vähemmistön häiriköinnillään sotkea isompaa kuvaa – vastuu on sinun. Poista hygieniaongelmat, eli ne jotka häiritsevät ilmentyessään ja estävät sitoutumista. Panosta niihin tekijöihin, jotka lisäävät tyytyväisyyttä niin asiakkaiden kuin työntekijöidenkin keskuudessa. Muista aina olla AITO, se on usein vaikeinta.
- Arvostus
Huomioonottaminen, kunnioitus ja ymmärrys ovat arvostettujen työnantajien tunnusmerkkejä. Arvostettu työnantaja nauttii myös työntekijöiden luottamusta. - Arvot
”Työntekijät ensin ja sitten asiakas.” Hyvin johdettu työntekijä pitää huolen asiakkaastasi. Huonosti koulutettu/varustettu työntekijä pilaa kaikki asiakassuhteesi. - Asiakaspalaute
Työntekijäsi on tärkein asiakaspalautteen kerääjä. Kysy heiltä toistuvasti asiakaskohtaamisista. Kysy, kysy, kysy…, hekin huomaavat merkityksensä. - Edut
Työsuhteen etujen tulee olla kilpailijoiden tasolla, mutta huutokauppaan ei kannata lähteä. Tiedätkö mitä kilpailijat tekevät? - Ensivaikutelma
Ensivaikutelma pysyy. Kukaan ei ole niin motivoitunut ja työhaluinen, kuin juuri työnsä aloittava. Huolehdi heti alussa, että hän tuntee olevansa arvokas. - Haastattele
Käy haastateltavan kanssa läpi koko hänen työuransa. Kysy mitä he ovat missäkin oppineet ja huomaat, että toiset ovat vain työnhakijoita. Mitä teet työntekijällä, joka ei tunne itseään? - Huomioi ihminen
Jos et kohtaa työntekijää ihmisenä, älä odota mitään positiivista. Ymmärryksen osoitus kunkin yksityiselämän ongelmiin maksaa takaisin sitoutumisena. - Ilo
Oletko tavannut ihmistä joka eroaa työpaikasta, jossa hän kokee aitoa työn iloa.
Kun työntekijät kokevat aitoa työn iloa, he pysyvät talossa ja portilla on hakijoita, jotka ovat kuulleet hyvästä työnantajasta. - Johda
Johda työntekijää hänelle sopivalla tavalla, älä niin kuin sinulle on sopivinta. Toiset tarvitsevat tukea ja ohjausta, toiset raivaavat oman tiensä. - Kasvaminen
Toiset ihmiset viihtyvät työpaikassa, joka on muuttumaton ja toiset haluavat kehittyä. Huolehdi, että tavoitteellisilla ihmisillä on tavoitteita. - Kehitä
Kun luot ilmapiirin jossa työntekijä kehittyy, hän alkaa kehittämään itseään. Kehittyvä työntekijä, joka näkee kehittymisen mahdollisuuksia myös edessään, sitoutuu. - Kiitä
Kiitä usein ja aina sydämestä. Löydä työntekijästä jotakin hyvää ja kehu. Huomaat muiden seuraavan hänen esimerkkiään.

- Kouluta esimies
Työntekijät harvoin jättävät yhtiötä, yleensä he hylkäävät esimiehensä. Onko työnjohto koulutettua ja ajan tasalla siitä, missä mennään. Jos piiskaat esimiestä, hän piiskaa alaistaan – motivoi, motivoi, motivoi. - Laatu
Edellytä kaikilta oikeaa suoritusta. Hyvät ovat siitä kiitollisia ja ne, jotka eivät siihen sitoudu, lähtevät. - Luo uskoa
”Jos on ratkaisu, ei ole ongelmaa. Jos ei ole ratkaisua, ei ole ongelmaa.”, sanoi Dalai Lama. Sinä luot työilmapiirin, joka ratkaisee ongelmat. Älä jää valittamaan epätoivoasi, vaan pyri aina ratkaisuun. Kun työntekijä aina vaan valittaa, kerro hänelle, että valitus ei johda minnekään, ainoastaan ratkaisu. Edellytä aina ratkaisu edellä meneviä puheenvuoroja. - Odotukset
Ihmiset elävät odotustensa kautta. Aseta aina odotuksia ja aseta ne korkealle. Älä kuitenkaan unohda kertoa odotuksistasi. - Panosta
Parhaat ihmiset haluavat työskennellä yrityksessä joka panostaa valintaprosessiin ja palkkaavat vain parhaita. Haasteiden kautta saatu työ luo varmuutta. - Pimeys tappaa
Toisten mielestä tietoa pitää antaa säästeliäästi ja työntekijöiden tulee toimia osittain pimennossa. Jos et kerro tulevista suunnitelmista, työntekijäsi käyttävät aikaasi ja rahaasi spekuloiden tulevasta. Tulevista suunnitelmista ja suunnasta tietävä työntekijä sitoutuu työhönsä, pimeydessä he ovat sokeita. - Pitkitä
Etsi aina keinoja työsuhteiden pidentämiseen. Pitkät työsuhteet ovat suoraan yhteydessä asiakastyytyväisyyteen ja yrityksesi tulokseen. - Pois vaan
Kun työ ei luista, pistä pois. Muut työntekijät eivät arvosta mukana roikkujia. - Seuraa
Huomioi pitkät työsuhteet ja sitoutuminen. Huomioi ne näkyvästi, niin kaikki tietävät sinun niitä kunnioittavan. Tiedä aina mitä kentällä tapahtuu, juttele, juttele, juttele… - Suositukset
Työntekijä, jota joku toinen työntekijäsi on suositellut, pysyy talossa 3-4 kertaa pidempään. Koska viimeksi kysyit hyvältä työntekijältä, voiko hän suositella jotakin toista työntekijää teille? - Viestintä
Yrittäjät ovat aktiivisia kommentoimaan työntekijöiden suorituksia, mutta onko teillä kykyä vastaanottaa työntekijöiden viestejä? Hyvät työntekijät pysyvät yrityksessä, joka kuuntelee. - Valinta
Paras tapa saavuttaa pitkiä työsuhteita on panostaa rekrytointiin. Jos edellytät luottamusta ja sitoutumista, huomioitko näitä ominaisuuksia valintaa tehdessäsi? Miten oikeasti arvioit ja noudatatko itse vaatimuksiasi. Jos epäilet ehdokkaan sitoutumista/luotettavuutta, älä palkkaa. - Vastuu
Kaikkien esimiesten vastuulla ovat pitkät työsuhteet. Koska viimeksi olet katsonut, kenen ryhmässä vaihtuvuus on suurin ja kenellä pienin. - Älä ikinä
Älä ikinä pidä mitään ikuisesti varmana tai annettuna. Ihmiset eivät pysy paikassa, jossa heitä ei arvosteta.
Me Digistenillä pyrimme tekemään kaikkemme, että teillä on käytössänne työkaluja joiden ansiosta työntekijänne voivat kokea työnsä merkitykselliseksi. Etunti-ohjelman avulla hallitset työvuorosuunnittelua, työajanseurantaa, laskutusta, asiakkaita ja verkkokauppaa yhden ohjelman avulla. Kun rutiinit ovat hallussa, voi todella keskittyä johtamiseen.